Drakar och demoner äventyr
Översikt
En fridfull by har försatts i skräck då en ondskefull häxa, kallad Margula Nattvind, tagit kontroll över den. Med hjälp av svart folk – en kombination av orcher och svartalfer – håller hon byborna under sträng bevakning. Häxan söker hämnd på byn för en gammal oförrätt, men hon gömmer sig väl och har förbjudit byborna att kontakta någon utifrån. Rollpersonernas (RP) mål blir att spåra upp häxan och se till att hon ställs inför rätta för sina brott, utan att väcka för mycket uppmärksamhet bland hennes svarta allierade.
Introduktion
Rollpersonerna anländer till byn Wrenhagen efter att ha hört rykten om ett mörkt hot som drabbat området. Väl på plats möter de en underlig stillhet; dörrar är stängda, och få vågar röra sig utomhus.
Rykten och Ledtrådar
Rollpersonerna får veta att en mystisk figur tagit makten över byn och att svart folk patrullerar i utkanten. Byns folk verkar rädda och ovilliga att tala om vad som hänt. Genom att vinna bybornas förtroende (genom lyckade sociala slag eller handlingar som skyddar bybor från svart folkets trakasserier) kan RP få reda på:
- Häxan Margula har en hemlig gömma någonstans utanför byn, eventuellt i de gamla ruinerna på kullen norrut.
- Margula har tidigare bott i byn, men förvisades på grund av anklagelser om häxeri och förbannelser.
- Svartfolket patrullerar bara på nätterna och undviker solljus.
Viktiga Platser
- Byn Wrenhagen: En enkel by där byborna är skrämda och undviker kontakt med RP tills de vunnit deras förtroende.
- Den Förbjudna Kullen: Kullen är bevakad av svart folk under natten. Här finns ruinerna av ett gammalt tempel där Margula tros ha sin gömma. Under dagen kan RP undersöka området och finna tecken på ritualer.
- Häxans Gömma: Inuti ruinerna finns en dolda ingång som leder ner i en underjordisk sal. Salen är fylld av mörk magi och skyddas av fällor samt ett par starkare svartalfs krigare.
Nyckelpersoner
- Margula Nattvind (Häxa): En hämndlysten kvinna med kunskaper i svartkonst. Hon använder mentalismens magi för att manipulera och skrämma bybor. Margula kommer försöka undvika direkt konfrontation och använda illusioner och förbannelser för att förvirra RP.
- Byäldsten Halvor: Han är skeptisk till främlingar, men inser att RP kan vara byns enda hopp. Han kan förse RP med kunskap om Margulas bakgrund och hur hon en gång anklagades för att orsaka en missväxt.
- Svartalfens ledare, Grothak: En svartalf som tjänar häxan men börjar bli missnöjd med hennes maktmissbruk. Med rätt övertalning kan RP utnyttja hans missnöje för att få hjälp att konfrontera Margula.
Äventyrs förlopp
1. Uppdrag i byn
RP måste vinna bybornas förtroende och samla information. Detta kräver list och kanske några insatser för att avväpna svart folk som trakasserar bybor. Alternativt kan RP smyga för att observera svart folkens rörelser och se var de uppehåller sig.
2. Undersökning av Kullen
På dagen kan RP smyga sig till kullen där de gamla ruinerna ligger. De finner mystiska symboler ristade i stenarna, vilka pekar på svartkonst och ritualer utförda nyligen. Ett lyckat magikunnighetsslag kan avslöja att symbolerna är kopplade till mentalism, en magiskola som häxan använder för att underkuva byborna.
3. Infiltration av Häxans Gömma
Inuti ruinerna hittar RP en hemlig ingång som leder ner till häxans sal. Svart folk vaktar, och RP kan välja mellan att smyga sig förbi dem eller konfrontera dem direkt. Salen är fylld av dimma och förvrängda viskningar, och flera fällor som försvarar mot inkräktare.
4. Konfrontation med Margula
När RP når häxan försöker hon först prata sig ur situationen och utnyttja sina magiska krafter för att spela på deras osäkerhet. Hon kan hota med att byn är förbannad och att ingen vågar bryta hennes magi utan att riskera större ondska. En strid kan uppstå om förhandlingarna misslyckas, och Margula använder illusioner och skräckinjagande förbannelser för att undvika att bli tillfångatagen.
Avslutning
Om RP lyckas oskadliggöra eller tillfångata Margula, återfår byn sin frihet. Byborna är djupt tacksamma och hjälper gärna till att transportera henne till en domstol i närmaste stad. Om häxan lyckas undkomma, kan hon svära att en dag återvända och utkräva sin hämnd.
Belöningar
- Erfarenhetspoäng för att ha räddat byn och besegrat häxan.
- Sällsynta örter och magiska komponenter funna i häxans gömma.
- Tacksamhet från byn, vilket ger fördelar vid framtida resor i området och hjälp från byborna.
Detta äventyr kan utvecklas vidare beroende på rollpersonernas val, med möjligheter till diplomati, strid och utforskande i en by belägrad av mörk magi och svart folk.
NPC
Bakgrundshistoria för Margula Nattvind
Ursprung och Ungdom
Margula Nattvind föddes och växte upp i den lilla byn Wrenhagen, som var en avskild och vidskeplig plats där rykten och misstro mot främlingar och det okända var djupt rotade. Hon var dotter till en ensamstående kvinna som försörjde sig som örtsamlare och helbrägdagörare. Hennes mor var en person som byborna vände sig till i tider av nöd, men samtidigt fruktade på grund av hennes kunskaper. Från sin mor lärde sig Margula om växter, naturen och mystiken som omgav deras lilla del av världen, vilket hon snart kom att förstå på ett djupare sätt.
De Första Stegen in i Mörkret
Margulas tidiga liv var kantat av ensamhet och ett ständigt utanförskap. Trots sin skarpa intelligens och kunskap om botande örter och helande brygder, betraktades hon alltid med misstänksamhet. När hon nådde tonåren började hon märka att hon hade gåvor utöver det vanliga; hennes närvaro kunde stilla stormar, och hon hade förmågan att läsa andras tankar och känslor. Dessa förmågor lärde hon sig snart dölja, men när hennes mor plötsligt blev sjuk och dog, misstänkte byborna att det var en följd av mörk magi. Därmed fick Margula ytterligare skäl att hålla sina krafter hemliga.
Utan stöd och vägledning fördjupade sig Margula därför i allt mörkare kunskaper, främst för att skydda sig själv och förstå sin plats i världen. Efter en tid kom en äldre magiker, Varkar Den Vise, att ta sig an henne, och han blev både mästare och mentor för henne under flera år. Men Varkar, som var besatt av makt, lärde henne mörka ritualer och förbannelser, vilket gradvis formade Margulas syn på världen som en plats där endast den starkaste överlever. Snart insåg hon att förtryck och rädsla kunde böja människor till hennes vilja.
Hatet Växer
Efter flera år i exil återvände Margula kort till Wrenhagen. Hon möttes dock endast av förakt och fruktan. I själva verket sökte hon inget annat än försoning med sitt förflutna, och hon ville visa att hon kunde skydda och hjälpa byn. Men hennes krafter hade nu vuxit sig så starka att hon inte längre kunde dölja dem. Följaktligen skrämdes byborna av hennes aura av mörk magi. En präst i byn fördömde henne då som en häxa och samlade en pöbel som drev ut henne med våld, och hotade med att bränna henne om hon återvände. Den natten svor Margula att hon en dag skulle återvända och att de alla skulle få betala för sin rädsla och okunskap.
Målet att Härska
Margulas mål har med tiden förändrats från ren hämnd till en större vision av fullständig kontroll. Nu vill hon inte bara hämnas på Wrenhagen; hon vill även göra byn till en symbol för sin makt. Genom att utnyttja svartfolk – orcher och svartalfer – som hon dragit till sig med löften om skydd och ledarskap, har hon byggt en liten armé som blint följer hennes befallningar. Margula ser sig själv som den enda som kan bringa ”ordning” till den kaotiska världen omkring sig, och anser därför att hon är den rättmätiga härskarinnan som med järnhand kan hålla människor i schack.
Motivation
För Margula är detta inte bara personligt utan också ideologiskt. Hon tror att människors rädsla för det okända, och deras tendens att förkasta det de inte förstår, gör dem svaga och osjälvständiga. Hon ser sin roll som att korrigera detta genom att regera med fruktan och straffa dem som vågar motsätta sig henne. Därför ska Wrenhagen bli en av de första byarna i ett rike där hon är härskarinnan, en plats där ingen vågar utmana henne och där hon kan låta sin kraft flöda fritt.
Slutgiltiga Ambitioner
Margula hoppas slutligen att hennes erövring av Wrenhagen endast ska vara början. Hon planerar att använda svartfolket för att etablera kontroll över fler byar och bygga ett nätverk av underkuvade områden där hon kan sprida sitt inflytande och styra som en fruktad och respekterad ledare. Dessutom söker hon magiska artefakter och gamla texter som kan stärka hennes makt och fördjupa hennes kunskaper om mentalism. Detta skulle göra det möjligt för henne att i framtiden inte bara härska över byar, utan även hela riken.
Bakgrundshistoria för By äldsten Halvor
Ursprung och Ungdom
Halvor föddes och växte upp i Wrenhagen, där hans familj i generationer arbetat som bönder och hantverkare. Redan från en ung ålder fick Halvor en djup respekt för byns traditioner och sina förfäders mark. Som ung man var han en stark och skicklig arbetare, och han värdesatte både sammanhållningen i byn och dess gemenskap. Därför fick han snabbt ett rykte om sig som en rättvis och pålitlig man. Med tiden blev han alltmer en självklar ledargestalt, och när den tidigare byäldsten gick bort, blev Halvor enhälligt vald att ta över ansvaret.
Livet som Byäldste
Som byäldste har Halvor alltid värnat om Wrenhagen och byns trygghet, men han är samtidigt medveten om byns svagheter, såsom dess isolering och misstro mot magi. Under sin ungdom mötte han en kvinna, en örtmästare som bodde utanför byn, och som kom att bli hans hemliga kärlek. Genom henne lärde han sig att naturen kan användas för både gott och ont. Men när byborna upptäckte deras förhållande, tvingades han att avsäga sig all kontakt med henne. Kvinnan var i själva verket Margula Nattvinds mor, vilket är en hemlighet Halvor har burit med sig sedan dess.
När Margula som vuxen började visa sina magiska förmågor, såg han en möjlighet att förena hennes gåvor med byns behov. Därför försökte han övertala byborna att acceptera henne. Trots detta, när Margula en dag anklagades för att ha orsakat missväxt och olycka, vågade Halvor inte längre försvara henne. Istället kände han sig tvungen att delta i beslutet att driva henne ut ur byn. Detta beslut ångrade han djupt, men han kände sig bunden till byns vilja.
Hans Mål och Motivation
När Margula återvände, fylld av hämnd och med svartfolk till sitt förfogande, insåg Halvor att hans tidigare svek mot henne delvis låg till grund för hennes vrede. Nu styrs han både av en känsla av skuld och ett ansvar att rätta till sitt misstag, men också av sin plikt som byäldste att skydda byn mot de faror som Margula nu utgör.
Mål:
- Skydda Wrenhagen: Halvor vill säkerställa byns överlevnad och trygghet från Margulas hämnd och svartfolkens plundringar.
- Få Förlåtelse: Han vill finna ett sätt att sona sitt svek mot Margula och hoppas innerst inne på att hon en dag ska förlåta honom, även om han inser att detta är en svag och osannolik dröm.
- Förena Byn: Halvor inser att byn måste förändras och bli mindre vidskeplig och rädd för magi om de ska kunna skydda sig i framtiden. Han hoppas att det hela kan sluta utan blodsutgjutelse och att han kan leda Wrenhagen till en tryggare framtid.
Motivation:
Halvors agerande styrs av hans starka känsla för rättvisa och ansvar, blandat med skuldkänslor över att ha övergett Margula. Han är fast besluten att göra det som krävs för att rädda byn, men kämpar ständigt med känslor av skuld och sorg över sitt förflutna
Länkar:
Svenska Rollspel: Omfattande information om Drakar och Demoners olika utgåvor och historia i Sverige. Svenska Rollspel
Gratis snabbstarts-PDF av Drakar och Demoner: En nedladdningsbar version med regler och äventyr som introducerar spelare till spelet. Gratis Snabbstarts-PDF – Fria Ligan
Discord Redelf