Ett en-sidesäventyr i Västrunna – Vinden och Vinets stad
📜 Introduktion:
Vinden river i era kappor när ni närmar er Västrunna – en stad av salt, vin och frihet.
Fåglar cirklar över hamnen, där slitna fiskebåtar och graciösa handelsskepp guppar i bukten. Doften av saltstänk blandas med aromen från solvarma druvor och nybakat bröd. Små gator slingrar sig mellan vita stenhus, och överallt hörs skratt, rop och hamrande från skeppsvarvet.
Men något är fel.
Vid bryggorna hänger fiskare i klungor och viskar bakom händerna. Skeppens lastrum töms på natten av tjuvar som ingen kan fånga – och nu har Skörderådet kallat på hjälp.
Skeppens Röst, Havel Rauksson – en äldre sjöman med händer som rep och ögon som grå moln – möter er på torget.
Han lutar sig närmare, så att bara ni kan höra:
”Vinden bär mer än salt i dessa dagar… den bär förräderi. Vill ni hjälpa Västrunna, eller vända era segel som alla andra?”
Beslutet är ert. Västrunna väntar. Och tjuvarna är redan på väg mot nästa byte.
Bakgrund
De senaste veckorna har fartyg som anlöper hamnen i Västrunna blivit plundrade nattetid. Skickliga tjuvar, kallade Vindens Tjuvar, smyger ombord och stjäl sällsynta varor – vinfat, juvelprydda dryckesbägare och till och med magiska skeppsamuletter. Invånarna anar att ett hemligt tjuvgille håller till i stadens gränder, men Skörderådet står maktlösa.
Skörderådet erbjuder nu en belöning till dem som kan avslöja och stoppa Vindens Tjuvar.
Äventyrets Upplägg
Start
Spelarna anländer till Västrunna och får höra om problemet vid hamnen:
- Skeppens Röst, Havel Rauksson, ber dem undersöka senaste nattens stölder.
- Spåren leder till en övergiven vinkällare nära klipporna – perfekt gömställe för smugglare.
Utmaningar
- Undersökning: Hitta ledtrådar (brytmärken på fat, en bit av en repstege, avtryck av stövlar doppade i vin).
- Förhör: Få Tarnick ”Fena” Dolm, stadens handelsröst (och före detta smugglare), att avslöja vad han vet.
- Förföljelse: En skuggig figur flyr från marknaden – en dramatisk jakt genom smala gränder och över hustak!
Upptäckt
- Vindens Tjuvar är en avhoppad fraktion från gamla Skuggklingorna, som flytt Eldergates mörkare rykte och nu lever som fria tjuvar i Västrunna.
- De leds av Lyka ”Stormfena”, en karismatisk och snabb tjuvkapten med förtrollad mantel som gör henne snabb som vinden.
Final
- Slutlig konfrontation i en gömd grotta under klipporna.
- Val: Besegra tjuvarna och överlämna dem till Skörderådet, eller förhandla fram en lösning där tjuvarna återbetalar stöldgodset och svär Västrunna trohet.
Viktiga Platser
- Hamnen: Sjuder av liv dagtid, men nattens dimma döljer mörka handlingar.
- Vinkällaren: Gammal, övervuxen, med dolda tunnlar mot havet.
- Marknadsplatsen: Perfekt för ledtrådar och dramatisk jakt.
Belöningar
- Guld från Skörderådet.
- Möjligt hemligt medlemskap i Västrunnas inofficiella ”skuggarnätverk”.
- Förtroende från Elenya Myrkling, vilket ger tillgång till sällsynta örter och vin.
🎭 Viktiga NPC:er
Havel Rauksson – Skeppens Röst

- Personlighet: Väderbiten, otålig men rättvis. Snusar ofta på en bit torkad sjögräs.
- Mål: Skydda stadens fartyg och bevara Västrunnas frihet.
- Replik: ”Jag känner havets vrede innan vinden ens vänder. Men detta… detta är människors svek.”
Tarnick ”Fena” Dolm – Handelsrösten

Personlighet: Listig, självsäker, döljer sitt samvete bakom skratt.
- Mål: Skydda sin position men också sin gamla smugglarheder.
- Replik: ”Gamla nät släpper igenom små fiskar… men ibland fastnar hajar, om du förstår mig.”
Lyka ”Stormfena” – Ledare för Vindens Tjuvar

- Personlighet: Karismatisk, snabb, moralisk gråzon – stjäl helst från rika och korrupta.
- Utrustning:
- Förtrollad mantel (”Vindens Skugga”) – ger bonus på smygande och snabb flykt.
- Replik: ”I Västrunna föddes vi fria. Vinden är min enda lag.”
⚡ Händelser att använda
1. Första ledtråden
En skadad sjöman (NPC: ”Rokas Långa-Armar”) dyker upp på marknaden. Han försöker sälja en märklig amulett från en av stöldräderna – och han är rädd för sitt liv.
- Twist: Rokas kan vittna om att Lyka räddade honom från en våldsam smugglarkapten.
2. Hamnjakten
En av Vindens Tjuvar upptäcker spelarna och flyr!
- De rusar längs bryggor, upp på fiskebodar, kanske till och med hoppar över båtar.
- Fälla: Vid en felsteg kan spelarna halka och dratta i havet (och få hjälp av fiskare).
3. ”Stormmötet” vid grottan
Om spelarna väljer att tala istället för att slåss med Lyka, kan hon föreslå en pakt:
- Hon avslöjar andra kriminella nätverk i utbyte mot att hennes tjuvar slipper galgen.
- Möjlig komplikation: Skörderådet kan bli rasande om de får reda på denna hemliga överenskommelse.
🎁 Bonusidé: Skattgömman
Djupt inne i grottan gömmer Vindens Tjuvar sitt stöldgods i gamla tunnor, men bland dem finns också:
- En antik flaskpost från Baccolath med ett magiskt sjökort (visar gömda skatter längs kusten).
- En rostig dolk som verkar värdelös – men som är ett nyckelföremål till en större hemlighet under Västrunna…
🎲För Soloäventyr: Vindens Tjuvar
System: Mythic GME + välj BRP eller DoD som mekanik
Setting: Västrunna – Vinden och Vinets stad
Genre: Mystik, äventyr, intriger
📜 Start
Scene 1 – Uppdraget från Skeppens Röst
- Chaos Factor: 5 (världen är osäker, men inte i fullständig oordning)
- Setup: Du anländer till Västrunna. Havel Rauksson ber dig undersöka stölder i hamnen.
- Fate Question: Är Havel Rauksson orolig för sitt eget liv? (50/50)
Om scenen blir Altered eller Interrupted enligt Mythic, kan Havel avslöja hemliga hot från Skuggklingorna, eller att ett fartyg med bevis sjunker i hamnen.
🛡 Viktiga Platser & Händelser
Platslista:
- Hamnen
- Vinkällaren
- Marknadsplatsen
- Grottan vid klipporna
Händelselista: (använd Mythics Event Focus/Meaning-tabeller eller egna frågor)
- Rokas dyker upp med en amulett.
- Jakten på marknaden.
- ”Stormmötet” med Lyka i grottan.
🎭 Viktiga NPC:er
- Havel Rauksson – Skeppens Röst: Bister, rättvis. Skyddar stadens frihet.
- Tarnick ”Fena” Dolm – Handelsröst: Smugglare i förklädnad.
- Lyka ”Stormfena” – Ledare för Vindens Tjuvar: Snabb, frihetstörstande, karismatisk.
Skapa korta Mythic-karaktärslappar för varje (Motivation, Beteende).
🕵️♂️ Utmaningar och Frågor
Använd Mythic Fate Chart för att besvara dessa när du stöter på dem:
- Kan jag spåra tjuvarna från bryggorna?
- Finns det någon fälla i vinkällaren?
- Varnar någon tjuvarna om min närvaro?
- Accepterar Lyka en pakt istället för strid?
Färdighetskontroller:
- Undersöka: Letar spår (BRP: Spot Hidden / DoD: Undersöka)
- Förhöra: Samtal med Tarnick (BRP: Persuade / DoD: Övertala)
- Jaga: Förföljelse av tjuv (BRP: Athletics / DoD: Smyga + Jaga)
⚔️ Final: Konfrontationen
Slutscen: I en grotta under klipporna.
- Alternativ 1: Slåss mot Lyka och gänget (stridssystem i BRP/DoD).
- Alternativ 2: Förhandla fram en hemlig överenskommelse (Övertala/Förhandla).
Belöningar:
- Guld från Skörderådet.
- Tillgång till ”Skuggarnätverket” (hemliga kontakter i Västrunna).
- Magiska föremål som sjökort och en rostig dolk med hemligheter.
📖 Hur du spelar solo med Mythic här
- Scene Setup: Beskriv var du är och vad du vill göra.
- Fate Questions: Ställ frågor till Mythic när något är osäkert.
- Random Events: När en ”Exceptionell Ja/Nej” eller en ”Interrupt” sker, rulla Event Focus och Meaning Tables.
- Chaos Factor: Ändra efter varje scen beroende på hur världen känns: lugnare (neråt) eller mer kaotisk (uppåt).
- Anteckningar: Skriv korta anteckningar om händelser, nya trådar (threads), och nya NPC:er du skapar under spelets gång.
Perfekt! Här kommer färdiga Mythic-scenstrukturer för de tre första scenerna i Vindens Tjuvar.
Jag utgår från:
- Chaos Factor: 5 (lagom nervigt läge i Västrunna)
- Ton: Äventyr med lite mystik och intriger.
- Standard Mythic 2e struktur.
🎬 Färdiga Scener
🌀 Scen 1: Skeppens Röst kallar
Scene Purpose: Få uppdraget och första ledtrådarna.
Expected Scene? Ja.
Setup: Du anländer till torget i Västrunna. Havel Rauksson väntar.
Fate Questions att fråga under scenen:
- Är Havel orolig för sitt eget liv? (50/50)
- Vet Havel något han inte berättar direkt? (Unlikely)
- Har något hänt sedan stölderna började? (50/50)
Möjlig Event Interrupt:
- Event Focus: NPC Action
- Meaning: Betray + Outside (någon avslöjar något oväntat om stadens yttre kontakter – kanske utländska smugglare?)
🌀 Scen 2: Spår i vinkällaren
Scene Purpose: Undersöka brottsplatsen, hitta ledtrådar.
Expected Scene? Ja.
Setup: Du följer Havel och några fiskare till en övergiven vinkällare vid klipporna. Färdigheter du kan behöva rulla:
- Spot Hidden (BRP) / Undersöka (DoD): Leta efter märken och gömda föremål.
- Track (BRP) / Spåra (DoD): Följ fotspår eller vinslick.
Fate Questions att fråga under scenen:
- Är vinkällaren fortfarande använd? (Very Likely)
- Finns det någon fälla på platsen? (Somewhat Likely)
- Kan jag hitta något magiskt föremål bland spillrorna? (Unlikely)
Möjlig Random Event:
- Event Focus: Introduce a New NPC
- Meaning: Betray + Illness (En halvdöd smugglare döljer sig i ett sidoutrymme?)
🌀 Scen 3: Jakten på marknaden
Scene Purpose: Jaga en av Vindens Tjuvar.
Expected Scene? Ja, men Risk för Alteration!
Setup: När du lämnar vinkällaren och går mot marknaden ser du en skuggig figur. Handling: Förföljelse till fots genom Västrunnas trånga gränder och över fiskebodar.
Färdigheter du kan behöva rulla:
- Athletics (BRP) / Rörlighet (DoD): Springa och klättra.
- Stealth (BRP) / Smyga (DoD): Smyga vid vissa passager för att undvika vakter eller hinder.
Fate Questions att fråga under scenen:
- Försöker någon hindra jakten? (Somewhat Likely)
- Tar tjuven en farlig väg, som över ett trasigt tak? (Very Likely)
- Tappar tjuven något viktigt under flykten? (50/50)
Möjlig Event Interrupt:
- Event Focus: Move Toward a Thread
- Meaning: Extravagance + Joy (tjuven snubblar på en vinskål från en gatumarknad – skapar ett kaotiskt men komiskt ögonblick!)
🗺️ Summering av Trådar (Threads) så här långt:
- Stoppa Vindens Tjuvar.
- Utforska vinkällaren.
- Ta reda på Lyka ”Stormfena”s motiv och mål.
- Skydda Västrunnas handel.
📚 Nya NPC-lista
- Havel Rauksson
- Tarnick ”Fena” Dolm
- Lyka ”Stormfena”
- (möjlig smugglare i vinkällaren, beroende på Random Event)