Handels uppdraget

Handels uppdraget

Scenen sätts: Staden Saravindar

Vid en mäktig flod där lastfartyg glider fram som tysta och ättar. I staden Saravindar, I staden samlas handelshusens representanter för att förhandla, mäkla och intrigera i skuggan av marmorsalar och mörka vinkällare.

Tre mäktiga handelshus styr stadens ekonomi:

House Thalvar – ett gammalt och anrikt hus känt för sitt järngrepp om sjöhandeln. De är rika, men deras tidlösa traditioner gör dem långsamma att anpassa sig.

    Kargath Cartel – en ung men aggressiv aktör som kontrollerar landets karavanvägar och inte drar sig för att använda våld om det gynnar dem.

    Zarveth Syndikatet – ett skuggigt hus, känt för sin förmåga att manipulera marknaden i det dolda. De sägs använda spioner och mutor för att alltid ligga steget före.

      Äventyrets början:

      Äventyrare anlitats av en mindre, men ambitiös handelsman vid namn Varrek Melchor. Varrek som försöker etablera sig i Saravindar. Han är charmig, men något desperat. Han ger dem i uppdrag att sälja en värdefull last av pärlor och sällsynta kryddor från södern i en by lite längre norr ut. Som han förmodligen anskaffat sig på ett tvivelaktigt vis.

      Handeln är tänkt att ske på stadens basar. Men redan innan de första mynten byter hand, börjar problemen hopa sig. Rykten sprids att äventyrarna egentligen är spioner för ett av de andra handelshusen. Kanske för Zarveth, som ofta använder agenter för att undergräva sina konkurrenter.

      Varrek är en slipad man, om än i desperata omständigheter.

      Han inser att han måste erbjuda äventyrarna något som inte bara binder dem till honom, utan också gör det riskabelt för dem att svika honom. Här är de säkerhetsåtgärder han kan ta – subtila eller direkta – för att garantera deras lojalitet:

      1. Mutor och incitament: En del av vinsten

      Varrek erbjuder äventyrarna en generös andel av vinsten från försäljningen av lasten – mycket större än vad han egentligen har råd med. Han framställer det som en gest av förtroende men använder det också som ett psykologiskt drag: ju mer äventyrarna står att tjäna, desto mindre troligt är det att de vänder sig mot honom.

      • Risk : Om ett handelshus erbjuder en ännu större summa, kan detta dock vändas mot Varrek.

      2. Dolda skulder: Kopplar dem till Zarveth Syndikatet

      Varrek avslöjar, vid rätt tillfälle, att han är skuldsatt till Zarveth Syndikatet och att lasten i praktiken är deras. Om äventyrarna överger honom, kommer Zedrin Velkar att rikta sitt hot mot dem istället. Detta skapar ett gemensamt hot som tvingar äventyrarna att stå vid hans sida – sista tills sista är såld.

      3. Information som hållhake

      Varrek kan känna till något komprometterande om äventyrarna eller deras bakgrund (om spelledaren vill fläta i deras bakgrundshistorier). Han antyder detta tidigt, som en subtil varning, och låter förstå att deras öde är knutet till hans.

      • Exempel: ”Jag hörde rykten om

      Intriger och valmöjligheter

      1. En förrädisk affär
        En representant från House Thalvar närmar sig äventyrarna i skymningen. Han erbjuder dem skydd, men bara om de hjälper honom att sabotera en viktig karavan som tillhör Kargath Cartel. Om de vägrar, hotar han att sprida bevis för deras påstådda spioneri.
      2. Möte i skuggorna
        En maskerad individ kontaktar äventyrarna i nattens mörker, hävdar att han arbetar för Zarveth Syndikatet. Han föreslår ett partnerskap för att undergräva Thalvar och Kargath – men hans motiv är dolda, och kanske vill han bara sätta dem i en ännu farligare position.
      3. Fällan slår igen
        Äventyrare kan försöka klara sig utan allianser, men någon (eller flera) av de stora handelshusen sätter en fälla. Deras handelsvara beslagtas, och de står inför valet att antingen kämpa sig ur situationen eller övertyga stadens råd om sin oskuld – en uppgift som kräver lika delar diplomati och mod.

      Kulminationen: En storm av intriger

      Händelserna leder till en mäktig konfrontation. Kanske sker den i rådhuset, där staden styrs av ett råd av äldre köpmän, eller i bazarens mitt, där handelshusen offentligt anklagar varandra. Äventyrare måste använda sina färdigheter – allt från övertygelse och lista till strid – för att navigera denna labyrint av svek och ambition.

      Möjliga utfall:

      • Allianser smids : Äventyrare lyckas skapa en allians med ett av handelshusen och säkrar inte bara affären för Varrek utan en plats i handelshusets framtid.
      • Den ensamma vägen : De lyckas mot alla odds bevisa sin oskuld och återfår sin frihet. Men gör sig många fiender på vägen.
      • En ny maktbalans : Äventyrare spelar handelshus mot varandra och tar kontroll över situationen – men till högt pris, där de själva måste bli en del av stadens maktspel.

      Äventyret i 8 delar: Intriger i Saravindar

      Del 1: Ankomst till Saravindar

      Äventyrare anländer till den myllrande staden Saravindar, fylld av doften av kryddor och ljudet av marknadens oavbrutna larm. De möter sin uppdragsgivare, Varrek Melchor , i hans lilla lagerlokal nära hamnen. Han förklarar att deras uppdrag är att transportera en sista av pärlor och kryddor till en by norrut och göra en förtjänst. Men Varrek avslöjar inte att lasten har anskaffats genom skulder till Zarveth Syndikatet.

      Under denna del introduceras stadens politik genom rykten och karaktärer – äventyrare hör om de tre handelshusens maktkamp och stadens råd som försöker upprätthålla balansen.

      Del 2: Ett första hinder

      På väg mot basaren där de ska säljaren möter äventyrarna problem. En grupp från Kargath Cartel dyker upp, skickade av Sharra Kargath för att förhandla eller skrämma bort Varrek.

      • Om äventyrarna väljer att prata, försöker Kargas representanter köpa lasten billigt och hotar med våld om de vägrar.
      • Om äventyrarna väljer strid, blir det tydligt att Kargath är redo att sätta hårt mot hårt.

      Efter detta börjar rykten spridas i basaren om att äventyrarna är spioner för Zarveth Syndikatet – rykten som Zedrin Velkar medvetet planterat för att skapa problem för Varrek.

      Del 3: Ett farligt erbjudande

      När natten faller blir äventyrarna kontaktade av Marleon Daevish , en representant för House Thalvar. Han erbjuder skydd mot Kargath Cartel, men bara om de går med att sabotera och viktig karavan som tillhör Kargath.

      • Valmöjlighet : Accepterar de erbjudandet, får de tillgång till Thalvars resurser men riskerar att dra på sig Kargaths vrede. Avböjer de, kan Marleon hota att sprida fler rykten om deras lojalitet till Zarveth.

      Del 4: Möte i skuggorna

      Äventyrare får ett hemligt möte med en maskerad budbärare från Zarveth Syndikatet . Dessa föreslår en allians för att underminera både Thalvar och Kargath, men det är tydligt att Zarveth bara vill stärka sitt eget grepp om staden.

      • Valmöjlighet : Äventyrare kan spela med för att få Zarveths stöd, men de riskerar att dra på sig misstankar från stadens råd och de andra handelshusen.

      Del 5: Fällan slår igen

      Oavsett vilka val som gjorts tidigare slår något av handelshusen till äventyrarna. Kanske beslagtar stadens vakter deras sista, ledda av en mutad befälhavare från Zarveth. Alternativt angrips deras varor av en karavan från Kargath, eller ett av Thalvars skepp blockerar deras väg.

      Äventyrare måste nu antingen kämpa sig ur situationen eller övertyga stadens råd om sin oskuld. Detta leder till en komplex förhandling där deras rykte och handlingar hittills spelar roll.

      Del 6: Stadens råd och Eyla Vidris

      Om äventyrare väljer att ta saken till stadens möter de Eyla Vidris , som leder förhandlingarna. Hon kräver bevis för deras oskuld eller argument som kan övertyga rådet om att de är erbjudande för handelshusens intriger.

      • Eyla är opartisk men skeptisk : Hon respekterar Thalvars makt, föraktar Kargaths våldsmetoder och fruktar Zarveths skuggarbete. Om äventyrare kan exponera något av husens smutsiga metoder, kan Eyla bli en oväntad allierad.

      Del 7: Den avgörande intrigen

      Äventyrare får en chans att slå tillbaka genom att avslöja något stort om ett av handelshusen:

      • Kanske avslöjas att Zarveth Syndikatet infiltrerat stadens råd.
      • Eller att Kargath Cartel planerar en våldsam köp för att ta kontroll över basaren.
      • Alternativt kan de sabotera Thalvars skeppslast och exponera deras manipulation av marknaden.

      Detta skapar en kedjereaktion där handelshusen vänder sig mot varandra, och äventyrare måste navigera kaoset för att säkra Varreks affär – eller lämna honom åt sitt öde.

      Del 8: Kulmination och utfall

      Händelserna kulminerar i en offentlig konfrontation på basarens stora torg eller i stadens rådssal. Här måste äventyrarna använda allt de har lärt sig för att ta sig ur intrigerna med livet och lasten i behåll.

      Möjliga utfall:

      • Allianser smids : Äventyrare lyckas skapa en pakt med ett av handelshusen och säkrar inte bara affären för Varrek utan en framtida maktposition i Saravindar.
      • Den ensamma vägen : De bevisar sin oskuld, men får många fiender. Varrek lyckas sälja sin last, men till ett högt pris för både honom och äventyrarna.
      • En ny maktbalans : Äventyrare spelar handelshusen mot varandra och skapar kaos – kanske är nog för att själva ta över delar av handeln, men dessa makter binder dem till stadens spel för alltid.

      Platser att besöka:

      Hamnen

      • Beskrivning : Stadens pulserande kärna. Här lastas varor från hela världen av slitna arbetare medan köpmän förhandlar med höga röster. Hamnens doft av saltvatten blandas med kryddor och fisk, och tunga lyftkranar i trä sträcker sig som jättars händer mot himlen.

      Bazar Velethis – Handelns labyrint

      • Beskrivning : Den stora bazaren är ett kaos av färger och ljud. Tält och bodar trängs under mosaikmönstrade baldakiner, och handlare ropar ut sina varor på olika språk. I dess mitt står ett gammalt tempel som nu används för rådsförhandlingar och stora affärer.

      Thalvars Marmorhallar

      • Beskrivning : House Thalvars högkvarter är en praktfull byggnad av vit marmor och väggar täckta av mosaik som visar handelshusets storslagna historia.

      Zarveths Svarta Källare

      • Beskrivning : I en av bazarens mörkaste gångar, gömd bakom en oanmärkningsbar dörr, ligger en skum källare där Zarveths agenter samlas. Svagt ljus från oljelampor dansar på väggarna, och viskande röster fyller rummet.

      Karavanlägret vid Solskär

      • Beskrivning : Kargath Cartels massiva läger, som är byggt vid utkanten av staden. Här vila karavaner mellan sina färder, och vapenskrammel hörs alltid från dess inre gårdar.

      Rådhuset

      • Beskrivning : Där diskussioner och rättegångar hålls.

      Personer att möta

      Varrek Melchor

      • Beskrivning : En man i medelåldern med en smula grånad stubb och ögon som glittrar av ambition. Han klär sig i fina, men något slitna kläder, som antyder att han försöker få ett mer lyckat intryck än verkligheten tillåta.
      • Motiv : Han ser äventyrare som sitt enda hopp att få ett genombrott i Saravindars skoningslösa marknad. Han håller dock tyst om att han redan är skuldsatt till Zarveth Syndikatet.
      • Hemvist : En liten lagerlokal vid stadens hamnkvarter, fylld med kryddkistor och pärlsmyckade skrudar från södern.

      Ambal Thalvar (Huset Thalvar)

      • Beskrivning : Huvudet för det gamla handelshuset Thalvar. En man med silvergrått hår, välansat skägg och hållningen av någon som vet att världen tillhör honom. Hans kalla, nästan orörliga ansikte är lika skrämmande som imponerande.
      • Roll : Han skickar sin förtrogna, Marleon Daevish , för att förhandla med äventyrare, men bakom kulisserna ser Ambal till att varje steg hans hus tar stärker dess makt.
      • Rykte : Ambal sägs ha stött flera gånger under sin karriär, ibland genom ”olyckor” på sjön.

      Marleon Daevish (House Thalvar)

      • Beskrivning : En smidig och vältalig köpman, som alltid bär en dyrbar ring i form av en gyllene orm. Han är skicklig i att föra fram Thalvars vilja, men hans glittrande leende döljer en skoningslös natur.

      Sharra Kargath (Kargath Cartel)

      • Beskrivning : Den karismatiska ledaren för Kargath Cartel, en kvinna med brinnande röda ögon som verkar kunna se rakt igenom människor. Hon är ung för sin position men har byggt sitt rykte på sin våghalsighet och en obeveklig vilja att vinna.
      • Hemvist : Sharra håller till i Kargaths karavanfort, en massiv byggnad i utkanten av staden som fungerar som både lager och högkvarter.
      • Roll : Hon betraktar alla nya aktörer på marknaden som potentiella hot och tvekar inte att slå till med våld om hon ser en fördel.

      Zedrin Velkar (Zarveth Syndikatet)

      • Beskrivning : En mystisk och tystlåten figur som sägs vara den närmaste rådgivaren till Zarveth Syndikatets ledare. Ingen vet mycket om honom, men hans mörka klädnad och gula kattliknande ögon gör honom svår att glömma.
      • Roll : Det är han som skickar det maskerade budet till äventyrarna med förslaget om partnerskap. Vad han egentligen vill är dolt bakom hans lugna fasad.
      • Rykte : Det ryktas att Zedrin har en talang för att ”göra problem försvunna”.

      Eyla Vidris (Stadens råd)

      • Beskrivning : En av stadens mest inflytelserika rådsherrar, känd för sitt skarpa sinne och rättvisetänk. Hon är en äldre kvinna med en sträng uppsyn och en kärlek för ordning.
      • Roll : Om äventyrarna hamnar inför stadens råd, kommer Eyla vara den som leder förhandlingarna. Hon är svår att övertyga utan tydliga bevis eller skickligt formulerade argument.

      Varrek Melchor och hans motståndare:

      Varrek är en man med stora ambitioner men få resurser, och detta gör honom till ett lätt mål för Saravindars mäktiga aktörer. Hans skuld till Zarveth Syndikatet har gjort honom försiktig och misstänkt, men också desperat.

      • Mot Zarveth Syndikatet (Zedrin Velkar)
        Zarveth Syndikatet har lånat ut pengar till Varrek i hopp om att kunna kontrollera honom som en marionett. Zedrin Velkar, deras förhandlare, ser Varrek som en bricka i ett större spel. Han har hotat Varrek med att ”göra honom till ett exempel” om han misslyckas med att betala tillbaka skulden – ett hot som får Varrek att ligga sömnlös. Zedrin ser också äventyrarna som en möjlighet att pressa Varrek ytterligare. Om äventyrarna visar sig kompetenta, kan Zedrin försöka få dem att förråda Varrek i utbyte mot fördelar.
      • Mot House Thalvar (Ambal Thalvar och Marleon Daevish)
        House Thalvar ser Varrek som en oönskad uppstickare, en påminnelse om att även de mäktiga kan bli utmanade av mindre aktörer. Ambal Thalvar föraktar Varrek, inte för hans potential utan för hans desperata metoder och fläckade rykte. Marleon Daevish är dock mer pragmatisk. Han ser en möjlighet att använda Varrek – antingen som en syndabock om något går fel, eller som en tillfällig allierad för att sätta press på Kargath Cartel. Marleon kan närma sig äventyrarna i ett försök att manipulera dem mot Varrek, samtidigt som han erbjuder falska löften om skydd.
      • Mot Kargath Cartel (Sharra Kargath)
        Sharra Kargath betraktar Varrek som en irriterande flyga, men som kan bli farlig om den inte krossas snabbt. Hon ser hans kryddor och pärlor som ett potentiellt hot mot hennes karavanhandel, och hon är inte främmande för att använda våld eller sabotage för att eliminera honom. Om Varrek köpa sina varor via Kargaths rutter, kan Sharra män för att ”förhandla” med honom – vilket ofta innebär att köpa honom ut ur spelet eller slå till mot hans lager.

      Handelshusens inbördes fiendskap

      Ambal Thalvar och Sharra Kargath

      Ambal och Sharra representerar två helt olika världar. Ambal står för tradition och långsiktig makt, medan Sharra är en våghalsig nykomling. De två har krockat flera gånger:

      • Kargath Cartel har stulit sjöfrakt från Thalvar , antingen genom pirater eller genom att omdirigera karavaner till konkurrerande hamnar. Detta har gjort Ambal rasande, men han vågar inte öppet utmana Sharra – inte än.
      • Sharra föraktar Ambal för hans arrogans och hans sätt att se ner på henne. Hon har inga problem med att sabotera Thalvars skeppslast eller förhandla bort hans kontrakt med mindre köpmän.

      Ambal använder dock sin förtrogne Marleon Daevish för att smida subtila intriger mot Sharra. Marleon arbetar i det fördolda och försöker vinna över Kargaths egna karavanförare med löften om rikedom och säkerhet.

      Hus Thalvar och Zarveth Syndikatet

      Ambal Thalvar avskyr Zarveth Syndikatet, inte bara för deras metoder utan att de ofta underminerar hans handel genom spioneri och manipulation. Ambal är dock väl medveten om Zarveths resurser och undviker direkta konflikter.

      Zedrin Velkar å andra sidan ser Ambal som en symbol för föråldrade strukturer. Zarveth Syndikatet arbetar för att tysta Thalvar genom att sabotera deras skepp och sprida falska rykten om deras ekonomiska stabilitet.

      Zarveth Syndikatet och Kargath Cartel

      Zarveth Syndikatet och Kargath Cartel är bittra rivaler, trots att de sällan möts direkt.

      • Sharra Kargath ser Zarveth som en skugga över hennes operationer , en ständig fara som kan slå till när hon minst anar det. Hon misstänker att Zarveth infiltrerat hennes nätverk, och hon har vid flera tillfällen stängt av handelsrutter i ett försök att rensa ut spioner.
      • Zedrin Velkar betraktar Sharra som en impulsiv uppkomling. Zarveth Syndikatet föredrar subtila metoder och försöker skapa en kil mellan Sharra och hennes allierade, så att Kargath Cartel imploderar av sina egna konflikter.

      Eyla Vidris: Mäklare och domare

      Eyla Vidris, som medlem av stadens råd, ser det som sin plikt att hålla handeln i Saravindar rättvis – eller åtminstone så rättvis som möjligt. Hon är dock medveten om hur starkt de tre handelshusen påverkar stadens politik.

      • Mot House Thalvar : Hon respekterar Ambals traditioner men ser honom som stel och maktlysten. Hon misstänker att hans hus är inblandat i flera olyckor till sjöss, men hon saknar bevis.
      • Mot Kargath Cartel : Sharras våldsamma metoder avskyr hon, men hon kan inte förneka att Kargath har bidragit till stadens växande ekonomi.
      • Mot Zarveth Syndikatet : Hon fruktar Zarveths skuggspel och arbetar i det fördolda för att begränsa deras inflytande. Hon kan bli en oväntad allierad för äventyrarna – om de kan bevisa sin oskuld.

      Spelledartips:

      Varrek är desperat men också misstänkt mot äventyrarna. Han testar dem genom små utmaningar eller frågor för att avgöra om de är pålitliga. Detta skapar en spännande dynamik där äventyrare kanske börjar misstänka att även han har en plan B – och kanske överväger om lojalitet mot honom verkligen är det bästa valet.