Ett äventyr fyllt av dimma, försvinnanden och skuggor
Inledning – En stad mellan två världar
Kaelor – en stad som vilar mellan två världar. Vinden från havet bär med sig doften av salt och tång, medan den torra ökenluften från Zahrak i öster lämnar ett lager av fint damm på fönsterluckor och stenvägar. Här möts sjömän, handelsmän och äventyrare för att byta varor och historier.
På senare tid har berättelserna dock blivit mörkare. Allt fler handlar om försvinnanden, röster i vinden och skuggor som rör sig där ingen borde vara. Du och ditt följe anländer med ett enkelt uppdrag – vila, proviantera och fortsätta er resa.
Men när ni kliver iland möts ni av något helt annat: en känsla av oro som vilar över staden som en tung filt. Hamnarbetarna arbetar i tystnad, och på torget hörs viskningar om dimma som talar, karavaner som inte återvänt och en vind som bär skugga istället för lättnad.
Bakgrundshistoria – Handelsleden som tystnade
För tre veckor sedan försvann en stor handelskaravan från Kaelor på väg till Zahrak. Den leddes av Korven Maldrik, en erfaren karavanledare känd för att kunna navigera även de värsta sandstormarna. Karavanen bar ovanliga varor – silverväv från Eldran, vin från Vestmark och en låda med förseglade artefakter som enligt rykten hade köpts av en nomad för en förmögenhet.
Samtidigt började en märklig dimma rulla in från havet, alltid när vinden kom från öster. Vissa säger att den för med sig viskningar på ett språk som ingen människa känner till, medan andra påstår att det är Mörkhandens verk – ett försök att försvaga stadens försvar innan ett anfall.
Än mer oroande är ryktena från ökenkanten. Nomaderna undviker nu handelslederna och vägrar tala om varför. De som vågar fråga får endast höra orden ”Thariels ande” – väktarinnans förbannelse – innan samtalet abrupt avslutas.
Nu söker Selara Maldrik, syster till den försvunne karavanledaren, desperat efter folk som kan ge sig ut och finna sanningen. Att följa spåret österut innebär dock att kliva rakt in i skuggornas domän.
Sammanfattning – Stämningen före äventyret
Efter en lång resa från Eldrans skogar har du och ditt följe nått hamnstaden Kaelor – en livlig knutpunkt mellan kustens handelsleder och öknens farliga pass. Rykten viskar om en försvunnen handelskaravan och om en främmande dimma som nattetid sveper in från öster, bärande på viskningar från ett språk ingen kan tyda.
Scen 1 – Ankomst till Kaelor
Kaelor ligger vid en vindskyddad vik. Låga, kalkstensvita hus med blåmålade dörrar klättrar uppför sluttningen, och i hamnen kluckar fiskebåtar mot sina förtöjningar. På torget säljer handlare torkad fisk, kryddor och tyg i starka färger, men just idag är stämningen märkbart tryckt.

En äldre kvinna, Selara Maldrik, kommer fram och viskar:
”Ni ser ut som folk som inte räds en utmaning. Om ni följer vinden österut, in i dimman, kanske ni hittar min brors karavan… men ni kanske också finner varför vinden nu talar med skuggans röst.”
Bortom hamnen syns karavanleden som slingrar sig inåt landet. Den leder mot ökengränsen där Dunslöjorna håller till, men där Mörkhandens spioner också har setts röra sig.
Platser och viktiga aktörer i Kaelor
- Stormporten – Den östra stadsporten där karavanlederna börjar. Två trötta vakter står post; den ena hostar som om han andats in ökendamm.
- Stormfalkens Gästgiveri – Drivs av Orrin Storskär, som säger sig ha sett ljusfenomen över havet de senaste nätterna.
- Marknadsplatsen – Här kan äventyrarna finna utrustning, information och kanske en Dunslöje-nomad villig att guida dem.
Möjliga startspår för äventyret
- Karavanens försvinnande – Spåra den längs handelsvägen mot Zahrak, genom sandstormarnas område och möjligen in på Mörkhandens marker.
- Dimmans hemlighet – Följ kustlinjen och undersök de viskningar som hörs när den täta dimman rullar in över Kaelor.
- Dunslöjornas prövning – Förtjäna nomadernas förtroende för att få hjälp genom öknen, kanske genom att delta i Skuggans Dom.
Ett sista förebud
När ni står där vid torget blåser en kall vind från öster. Den för med sig ett svagt ljud – nästan som en kör av röster djupt under marken.
Viktiga NPC:er i Kaelor och omgivningarna
Kaelor är en stad fylld av intriger, handelsrutter och dolda faror. I denna miljö finns flera centrala personer vars agendor, relationer och hemligheter kan påverka äventyrens gång. Här presenteras både huvudpersonerna och några biroller som bidrar med färg och sidospår.
Selara Maldrik – Handelskvinna med dolda planer
Selara är syster till den försvunne karavanledaren Korven Maldrik och har drivit familjens handelshus i Kaelor sedan faderns bortgång. Hon är 42 år, praktisk, rak och har ett välutvecklat nätverk bland hamnarbetare och stadens köpmän.

Hennes främsta motivation är att rädda sin bror och samtidigt bevara handelsledens rykte innan kunderna vänder sig till andra hamnar. Dessutom vet hon mer om karavanens last än hon avslöjar. Den förseglade artefakten var i själva verket beställd av henne personligen.
Orrin Storskär – Värdshusvärd med sjömanshjärta
Orrin, 55 år, driver Stormfalkens Gästgiveri och har ett förflutet som pensionerad kapten. Han har seglat längs hela kusten och överlevt tre skeppsbrott innan han slog sig ner i Kaelor.

Hans mål är att hålla sin verksamhet både säker och lönsam. Samtidigt är han genuint orolig för de märkliga dimmorna och ljusfenomenen till havs. I hemlighet har han gömt en skeppsnavigationslogg som antyder att dimman rör sig som om den styrs.
Vaktkapten Darel Venn – Stadens vaksamma sköld
Darel Venn, 38 år, är befälhavare vid Stormporten och känd för sin disciplin och lojalitet mot Kaelors råd. Han har tidigare kämpat mot både pirater och ökendräpare.

Han vill framför allt upprätthålla ordningen och förhindra panik, men är skeptisk till övernaturliga förklaringar. Däremot misstänker han att Mörkhandens spioner är inblandade och använder oron för att stärka stadens bevakning – och sin egen makt.
Sahira nomadguide– Öknens röst
Sahira är en 27-årig nomadguide och skicklig jägare från öknens rand. Hon är känd för sina spårningsförmågor och sitt rykte om att “höra” öknens andar.

Hon vill skydda sitt folk och deras heliga platser. I hemlighet vet hon att “Thariels ande” är verklig och att den väckts av något som karavanen förde med sig.
Korven Maldrik – Den försvunne karavanledaren
Korven, 45 år, är känd för att aldrig ha förlorat en last. Han har erfarenhet både som sjöfarare och karavanförare och var på väg hem med män och gods när han försvann.
Hans öppna mål var att komma hem med allt i behåll, men i hemlighet planerade han att sälja den förseglade artefakten till en rivaliserande fraktion.
Biroller – Färg och sidospår
- Thalen “Sandskuggan” – Smugglare med kontakter längs hela östkusten. Han vet var karavaner försvinner, men säljer informationen dyrt.
- Mirath – Ung lärling vid templet som påstår sig höra röster i dimman.
- Jorn Brakk – Fiskare som förlorade sin bror när dimman rullade in. Han är övertygad om att havet “stal” honom.


